Projektet Luotsi gav mig en knuff framåt och ökat självförtroende. 

Författaren och entreprenören Tero Liukkonen hade under coronapandemin utrymme i sin kalender och bestämde sig för att skriva poesi och ge ut en ljudbok. Projektet Luotsi gav Liukkonen stöd och en knuff framåt  mot något nytt. 

 

När coronapandemin stoppade upp världen stannade även författaren och entreprenören  Tero Liukkonen upp för att reflektera över sin framtid. 

– Allt kändes så trögt. Jag tillbringade mycket tid hemma när min företagsverksamhet lugnade sig, berättar Liukkonen. 

– Jag upptäckte av en händelse i sociala medier att ett projekt kallat Luotsi skulle börja. Jag ville delta i projektet för att träffa andra entreprenörer i samma situation och kunna diskutera utmaningarna relaterade till entreprenörskap. Jag förmodar att vi alla också hade förhoppningar om att vi skulle kunna få vår verksamhet att fungera bättre ekonomiskt och  även bättre svara på dagens utmaningar. 

 

Bokbranschen står inför en betydande omvälvning

Europas kulturella och kreativa branscher drabbades näst hårdast av coronapandemin. 

Luotsi-projektet tog tag i de utmaningar som kreativa entreprenörer stod inför genom att erbjuda olika typer av coachning och möjligheter att träffa andra entreprenörer. Dessutom fick deltagarna personlig coachning för ett eget digitalt projekt. Liukkonen bestämde sig för att jobba på sin idé om en ljudbok. 

– Bokbranschen står inför en omvälvning. Försäljningen av pappersböcker minskar och försäljningen av ljudböcker ökar. Jag undrade om jag skulle kunna ge ut min egen ljudbok mitt i denna omvälvning. Luotsi gav mig en knuff i rätt riktning. Jag har skrivit drygt tio egna böcker och skulle kunna utnyttja dem på något sätt, förklarar han. 

Den ursprungliga drömmen var att producera ljudboken själv, men i slutändan vände sig Liukkonen till Storytel. Liukkonen och Storytel producerade tillsammans en ljudbok baserad på romanen Vihreän lohikäärmeen kylä.  

– Yrkeskunskapen och maskineriet är värdefullt, så den här gången gav lät jag Storytel sköta produktionen. Visst kan det finnas både skådespelare och uppläsare och de som kan göra inspelningar här i Borgå, men låt oss  först se hurudant mottagande den här första ljudboken får.

 

Luotsi ledde till en traditionell pappersbok med poesi 

Även om projektets mål är att skapa mer affärsverksamhet för företag med hjälp av digitala medel, väckte projektet hos Liukkonen intresset för en rätt traditionell produkt: en diktsamling som pappersbok. 

Som mentor för sitt projekt fick Liukkonen poeten Tommi Parkko, vars förlag Parkko fokuserar på översatt poesi. 

– Tillsammans skapade vi en bok som denna, som jag tycker är riktigt respektabel och av hög kvalitet, ler Liukkonen. 

Liukkonen deltog förutom i den personliga handledningen i en coachning som hölls av Teemu Kankainen, huvudcoach för marknadsföringsbyrån Aava & Bang. 

–  Teemu använde uttrycket energiöverföring om sitt arbete. Hans uppgift är att överföra den energi till oss som får oss att göra nya saker. Det fungerade mycket bra. Han hade förmågan att ställa de rätta frågorna och stimulera rätt sorts diskussion, menar Liukkonen. 

– Så småningom upptäckte jag att nya idéer började ta form. Jag skulle säkert ha förverkligat dem även utan Luotsi, men projektet påskyndade dem. Jag fick självförtroende och en knuff framåt. 

Enligt Liukkonen var den viktigaste fördelen med Luotsi ändå möjlighet att träffa andra entreprenörer.

– Vi fick bolla med idéer. Jag anser att det över huvud taget är bra att diskutera företagande med andra entreprenörer i samma situation och se om det finns idéer som kan anpassas för att passa den egna verksamheten.

– Mitt mål har inte i första hand varit att öka intäkterna. Jag letar mer efter meningsfullhet i mitt arbete så att jag kan göra sådant som inspirerar mig.  

 

Posintra stöder även entreprenörer inom den kreativa branschen

Liukkonen tycker att det är fint att Posintra i sitt projekt uppmärksammar entreprenörer inom den kreativa branschen.  

– Posintra gjorde en stor insats genom att investera i utvecklingen av entreprenörskapet inom den kreativa branschen och skapa den här typen av helhet. Det var en fin innovation. Projektledaren, Annika Weckman, är också en oerhört positiv person, som gav mig mycket stöd, berättar Liukkonen. 

– Jag hoppas att Posintra även i fortsättningen inspirerar och hjälper entreprenörer inom den kreativa branschen. 

LUOTSI – Ett projekt för att stärka företagens förändringskapacitet – är ett gemensamt projekt som Posintra, Utvecklingscentret för Mellersta Nyland Oy Keuke och Novago Företagsutveckling Ab tillsammans genomför. Målgrupp för Posintras delprojekt är företagare med verksamhet i Borgå, Askola, Mörskom eller Pukkila. Projektets huvudfinansiär är Europeiska socialfonden, finansiering beviljas av NTM-centralen i Tavastland. Projektet finansieras med REACT-EU-medel, som en del av Europeiska unionens åtgärder med anledning av covid-19-pandemin.

Luotsi-logot

Online ajanvaraus

Varaa aika yritysneuvontaan.

Online tidsreservering

Boka tid till företagsrådgivningen.

Online reservation

Book appointment for business consultation.