Projektet ledde till gränsöverskridande samarbete.

 

Pianist-sångerskan Tessa Virta och fotografen Anette Sundström fick med hjälp av projektet Luotsi experthjälp för att utveckla sin verksamhet. I och med det första mötet inleddes också deras första gemensamma projekt.

 

Vad händer när kreativa entreprenörer och experter från olika branscher förs samman?

I bästa fall föds nya idéer, samarbetsmodeller och möjligheter till tvärkonstnärlig affärsverksamhet.

Syftet med det första Luotsi-projektet, som startade hösten 2021, var att föra samman kreativa entreprenörer vars verksamhet hade påverkats av coronapandemin och hjälpa dem att skapa ny affärsverksamhet med digitala medel.

Eftersom detta var det första Luotsi-projektet, hade innehållet ännu inte fastställts.

– Vi visste ännu inte vad projektet kunde leda till. Deltagarna var med och utformade projektet, och det blev en lärorik resa för oss alla, berättar Posintras företagsutvecklare  Annika Weckman.

 

Foto Anette Sundström

Pianist-sångerskan Tessa Virta var under hösten 2021 öppen för nya projekt. Uppträdandena hade som ett resultat av coronapandemin upphört och det fanns plötsligt ledig tid i kalendern.

– Jag satt hemma och undrade vad jag skulle göra härnäst. När jag diskuterade projektet på telefon med Annika kom vi på att det kunde hjälpa mig med produktionen av ett nytt album, berättar Virta.

Virta har tidigare producerat sina egna album, men nu fick hon hjälp av den framstående producenten Janne Oinas.

– Det var positivt att projektet också gav mig en motivator eller en deadline för att skapa något nytt.

 

Fotografen Anette Sundström Till en början var Luotsi inte intressant. Hon hade redan för mycket jobb.

– Annika Weckman lurade mig att gå med, skrattar Sundström. – Hon sa, ”delta bara på Teams för att lyssna.”

Projektet visade sig vara intressant, och snart utbytte Sundström idéer med andra entreprenörer och deltog även i andra föreläsningar.

Föreläsningarna omfattade de grundläggande elementen i att driva ett företag: mål, strategier och visioner, samt grunderna i marknadsföring. Tillsammans med Teemu Kankainen, Head Coach hos marknadsföringsbyrån Aava & Bang som är specialiserad på tillväxt, diskuterade vi också vilka hinder eller klyftor en entreprenör måste övervinna eller överbrygga för att nå sina mål.

 

Många av deltagarna började utveckla digitala projekt som skulle bidra till att överbrygga denna klyfta. Sundströms mål hindrades av hennes tidshantering. Hon coachades av fotografen Elli Keski-Loppi.

Redan det första Luotsi-mötet ledde till något nytt: Virtas och Sundströms gemensamma fotosession.

– “Vi kom väldigt bra överens och bestämde oss rätt snabbt för att börja ta bilder redan nästa dag”, förklarar Virta.

Det snöade ute och marken var vit.

– Fotograferingen gick riktigt bra! Min tyllkjol fick till och med en repa när jag föll från ett träd, skrattar Virta.

Duon organiserade senare ytterligare en fotosession. Resultaten har till exempel kunnat ses på Virtas skivalbum.

Samarbetet med producenten Oinas gav upphov till ett nytt, mer professionellt producerat album och synlighet på Spotify.

– “Jag har även tidigare publicerat musik på Spotify, men Oinas kunde ge råd om hur låtarna får bättre synlighet och hur man marknadsför dem”, berättar Virta.

Samarbetet med Keski-Loppi resulterade i mer professionella fotograferingsavtal och -paket. Sundström fick också hjälp med prissättningen.

– Elli föreslog att jag skulle höja mina priser. Jag trodde inte att jag kunde göra det, men hon insisterade att det var rätt beslut. Och titta själv, säger Sundström.

I slutändan avskräckte prisökningen inte kunderna.

– Mitt arbete hade klart minskat om jag hade förmågan att säga nej, skrattar Sundström.

– Elli och jag jobbade väldigt bra tillsammans. Hön öppnade mina ögon för mycket nytt.

Annika Weckman är tacksam över hur det första Luotsi-projektet slutligen gick.

– Det här var nog en av mina bästa arbetsuppgifter. Jag fick tänka ut vad det kunde leda till och fick se vad varje entreprenör fick ut av det i slutändan. När dessa lysande kreativa entreprenörer kom samman i en och samma grupp var möjligheterna oändliga. Vi hos Posintra lärde oss också mycket av projektet!

LUOTSI – Ett projekt för att stärka företagens förändringskapacitet – är ett gemensamt projekt som Posintra, Utvecklingscentret för Mellersta Nyland Oy Keuke och Novago Företagsutveckling Ab tillsammans genomför. Målgrupp för Posintras delprojekt är företagare med verksamhet i Borgå, Askola, Mörskom eller Pukkila. Projektets huvudfinansiär är Europeiska socialfonden, finansiering beviljas av NTM-centralen i Tavastland. Projektet finansieras med REACT-EU-medel, som en del av Europeiska unionens åtgärder med anledning av covid-19-pandemin.

Luotsi-logot

Online ajanvaraus

Varaa aika yritysneuvontaan.

Online tidsreservering

Boka tid till företagsrådgivningen.

Online reservation

Book appointment for business consultation.