Säie Wool fick sin början i ett garage för 1,5 år sedan och har nu siktet inställt på världsmarknaden för garn. 

 

Framgång kräver kreativitet, tro på ens egna idéer och tidvis hårt arbete. ”Det första året var hektiskt. Luotsi tvingade mig att stanna upp, samla mina tankar och utveckla företagets verksamhet”, säger Eija Ericsson, entreprenör hos Lankastudio Säie Wool Oy.

 

Garnförsäljningen blomstrade under coronaperioden. I Finland ökade intresset för stickning. Sedan bröt kriget ut i Ukraina, energipriserna steg och stickningsboomen avtog.

Säie Wool Oy hade precis inlett sin verksamhet några månader tidigare.

– Vi var medvetna om att vi inledde vår verksamhet i efterdyningarna av stickningsboomen. Därför var det en självklarhet att vi måste vara last man standing, det vill säga göra saker så bra från början att vi fortfarande är framgångsrika när boomen mattas av, säger entreprenör Eija Ericsson.

Ericsson, som har examen från beklädnadsbranschen, arbetade tidigare som butikschef för Design Forum Finland, Benetton och Sisley. Idén till Säei Wool, som säljer handfärgat garn, föddes när Ericsson studerade sticknings-design under en fortbildning.

– Jag träffade min affärspartner Minni Heikkilä och vi uppmuntrade varandra att starta ett företag. Jag skulle inte ha tagit steget till entreprenör ensam, påpekar Ericsson. – Jag kommer från en entreprenörsfamilj och har sett vad entreprenörskap innebär när det är som värst. Det är inget lättvindigt beslut.

 

Under en helg tog entreprenörsduon över Ericssons kök och testade hur det skulle kännas att färga garn.

– De första försöken var kanske inte helt lyckade, men vi upplevde ändå att det var någonting vi kunde lära oss. Det var så vi kom att börja med verksamheten, förklarar Ericsson.

Duon bearbetade affärsplanen, skapade sin egen webbplats och designade en logotyp för företaget.

– Vi fick höra att vi omedelbart såg proffsiga ut. Det var det vi strävade efter: hög kvalitet i allt vi gör, säger Ericsson.  – Även på mässan är vi klädda i unika mässförkläden och har en välplanerad avdelning. Allt måste se bra ut.

Sin butikslokal hittade Ericsson på Gymnasiegatan i Borgå.

 

 

Handfärgade garner för den vida världen

Frosty Meadow, Blackberry Yoghurt, John Lemon… Säie Wool har namngett alla sina garn på engelska. Företaget har siktat på den globala marknaden från första början, men hade inte tid att utveckla saken.

– Det första året var så hektiskt. Det kändes som om jag sprang nerför en backe. Tempot ökade och jag tog tag i saker i stil med, ”vi får väl se till att det här blir gjort på sidan om.”  Jag undrade nog hur det skulle sluta, medger Ericsson.

Som av en slump fick Ericsson under hösten 2022 ett samtal från Annika Weckman  hos Posintra, som föreslog att hon skulle delta i projektet Luotsi.

– Eftersom utvecklingen av ett företag är viktigt, men entreprenörskapet kändes okontrollerbart, kom projektet Luotsi vid precis rätt punkt: det tvingade mig att stanna upp, samla mina tankar och utveckla verksamheten. Det är viktigt att utveckla sitt företag och sig själv. Allt som hjälper en framåt är värdefullt.

Syftet med Luotsi är att hjälpa entreprenörerna skapa ny affärsverksamhet med hjälp av de digitala möjligheter som finns tillgängliga. Säie Wool fick via projektet hjälp och coachning för utvecklingen av internationell e-handel.

– Utan coachning hade det tagit längre tid att öppna webbutiken, och tid är ju en bristvara. Allt behöver inte göras själv, och allt behöver göras den hårda vägen, säger Ericsson.

Förutom i webbutiken säljs garner i butiken på Gymnasiegatan under 1–4 dagar i månaden och ibland på mässor och i popup-butiker.

Även om Luotsi snabbt drev e-handelsfrågan framåt, anser Ericsson att de andra entreprenörerna var bästa med Luotsi.

– Entreprenörskap är ensamt, även om jag har en partner. Varje gång jag pratar med en annan entreprenör öppnar det upp nya perspektiv. Man får mycket ut av kamratstöd. Att lära känna lokala entreprenörer har också lett till ett starkare fotfäste i Borgå, betonar Ericsson.

 

LUOTSI – Ett projekt för att stärka företagens förändringskapacitet – är ett gemensamt projekt som Posintra, Utvecklingscentret för Mellersta Nyland Oy Keuke och Novago Företagsutveckling Ab tillsammans genomför. Målgrupp för Posintras delprojekt är företagare med verksamhet i Borgå, Askola, Mörskom eller Pukkila. Projektets huvudfinansiär är Europeiska socialfonden, finansiering beviljas av NTM-centralen i Tavastland. Projektet finansieras med REACT-EU-medel, som en del av Europeiska unionens åtgärder med anledning av covid-19-pandemin.

Luotsi-logot

Online ajanvaraus

Varaa aika yritysneuvontaan.

Online tidsreservering

Boka tid till företagsrådgivningen.

Online reservation

Book appointment for business consultation.