- Hankkeet, Yritystarinat
Linida Design -yrittäjä Pirjo Pajusalo: ”Jokainen meistä tarvitsee sitä, että joku kehuu ja kannustaa.”
Linida Design sai Luotsista tukea ja kannustusta yrittämiseen: ”Minä pystyn tähän!”
Käsintehtyjä mattoja valmistava Linida Desing koki maailmanmenestyksen ja katosi sitten lähes kartalta. Luotsi-hankkeesta hän sai tukea ja konkreettisia välineitä markkinointiin – ja muun muassa virtuaalisen sisustuspalvelun.
Linidan käsinkudottuja suomalasia mattoja näkyi muun muassa Abu Dhabissa, Washingtonissa ja Tokiossa. Ne koristivat yritysten, diplomaattien ja tavallisten suomalaisten lattioita.
Kahdeksan vuotta sitten Linida Designin yrittäjä Pirjo Pajusalon elämäntilanne kuitenkin muuttui, kun hän jäi yksin kahden teini-ikäisen lapsensa kanssa.
– Vähitellen markkinointini alkoi hiipua ja tilaukset vähenivät. Putosin kelkasta, Pajusalo kertoo.
Syksyllä 2021 Linidan villalankavarasto tyhjeni, ja Pajusalo mietti, laittaisiko hän tuhansia uusiin villoihin vai lopettaisiko koko yrityksen.
– Oma yritys oli kuitenkin niin rakas, että päätin jatkaa. Ajattelin, että herranen aika sentään, olen aikoinaan tämän tyhjästä polkaissut, pystyn tähän kyllä. Tilasin villat ja päätin, että nyt pitää markkinoida.
Pajusalo kääntyi Posintran puoleen ja huomasi verkkosivuilla jo alkaneen, luovan alan toimijoille suunnatun Luotsi-hankkeen. Onneksi mukaan mahtui vielä yksi yrittäjä.
Luotsista taloudellista kasvua
Luotsin tavoitteena on luoda yrittäjille uutta liiketoimintaa digitaalisia mahdollisuuksia hyödyntäen. Hankkeeseen osallistuneet yrittäjät pääsevät tapaamaan muita luovan alan yrittäjiä ja osallistumaan erilaisiin valmennuksiin.
Jokainen osallistuja saa myös kehittää Luotsin aikana oman digitaalisen hankkeensa maksutta hankkeen tarjoamalla ostobudjetilla.
Pajusalo pääsi luomaan flyAR Augmented Reality Studio Oy:n kanssa virtuaalista sisustuspalvelua, jossa potentiaaliset asiakkaat voivat sovittaa Linida Designin mattoja oman kotinsa tai yrityksensä tiloihin.
– Vaikka tarjolla ei ole vielä kaikkia mattomalleja ja -värejä, asiakkaat saavat hieman osviittaa siitä, miltä matto voisi näyttää omassa kodissa. Samalla matto jää paremmin mieleen, Pajusalo iloitsee.
Lisäksi Linida sai valokuvaaja Niko Laurila Linida Designille ottamia uusia tuotekuvia, ja sai tukea konkreettiseen markkinointityöhön.
– Tämän päivän yrittäjän pitää osata niin monta asiaa. Epävarmuus voi johtaa siihen, ettei tee mitään. Varsinkin meille luovan alan yrittäjille kynnys markkinointiin voi olla aika korkealla. Pajusalo kertoo.
Yksi Luotsi-hankkeen suurimmista arvoista oli Pajusalon mukaan se, että hankkeeseen osallistuminen valoi uskoa itseen ja oman yrityksen toimintaan.
– Annika Weckman oli inspiroiva ja aloin itsekin uskoa taas, että totta, nämä matot ovat ihania ja kyllä, minä pystyn tähän. Yrittämisessä on se ongelma, että siinä jää liikaa omien ajatustensa kanssa. Tarvitsemme sitä, että joku kehuu ja kannustaa välillä, Pajusalo kertoo.
Haluatko tietää Luotsista enemmän?
Lue lisää täältä: ”Luovan alan yrittäjä, ota digi haltuun Luotsin avulla”
LUOTSI – Yritysten muutoskyvykyyttä vahvistamassa -hanke on Posintran ja Keski-Uudenmaan Kehittämiskeskus Oy Keuke ja Novago Yrityskehitys Oy toteuttama yhteishanke. Posintran osa-hankkeen kohderyhmänä ovat yrittäjät, joiden toimipaikka on Porvoo, Askola, Myrskylä tai Pukkila. Hankkeen päärahoittaja on Euroopan sosiaalirahasto, rahoituksen myöntäjänä Hämeen ELY-keskus. Hanketta rahoitetaan REACT-EU-rahoituksesta, osana Euroopan unionin covid-19-pandemian johdosta toteuttamia toimia.