- Hankkeet, Yritystarinat
Säie Wool -yrittäjä Eija Ericsson: ”On tärkeää kehittää yritystään ja itseään.”
Säie Wool aloitti 1,5 vuotta sitten autotallissa ja tähtää nyt maailman lankamarkkinoille.
Menestyminen vaatii luovuutta, omiin ideoihin luottamista ja ajoittain raskastakin työtä. ”Ensimmäinen vuosi oli sellaista juoksemista. Luotsi pakotti pysähtymään ajatustensa juurelle ja kehittämään yrityksen toimintaa”, kertoo Lankastudio Säie Wool oy:n yrittäjä Eija Ericsson.
Korona-aikana lankakauppa kävi kuumana. Suomen valtasi neuloosi. Sitten syttyi Ukrainan sota, energian hinta nousi ja neulontabuumi kääntyi laskuun.
Säie Wool oy oli juuri muutamaa kuukautta aiemmin aloittanut toimintansa.
– Tiesimme, että perustimme yrityksemme neulontabuumin jälkihuumassa. Siksi oli selvää, että meidän pitää olla se last man standing eli tehdä asiat alusta asti niin hyvin, että olemme pinnalla vielä buumin laannuttuakin, kertoo yrittäjä Eija Ericsson.
Vaatetusalalta valmistunut Ericsson toimi aiemmin Design Forum Finlandin myymälävastaavana ja Benettonin ja Sisleyn myymäläpäällikkönä. Idea käsin värjättyjä lankoja myyvään Säei Wooliin syntyi, kun Ericsson opiskeli neulemuotoilun täydennyskoulutuksessa.
– Tapasin yhtiökumppanini Minni Heikkilän ja yllytimme toisiamme perustamaan yrityksen. Yksin en olisi yrittäjäksi ryhtynyt, Ericsson kertoo. – Olen yrittäjäperheen lapsi ja nähnyt, mitä yrittäjyys pahimmillaan on. Se ei ole kevyt ratkaisu.
Eräänä viikonloppuna yrittäjäkaksikko vuorasi Ericssonien keittiön ja kokeili, miltä lankojen värjääminen tuntuisi.
– Ensimmäiset erät eivät olleet niin hirveän ihania, mutta silti tuli sellainen olo, että tämän voisi oppia. Niin me vain lähdimme tähän hommaan, Ericsson kertoo.
Kaksikko hioi liiketoimintasuunnitelman kuntoon, rakensi itse verkkosivunsa ja suunnitteli yritykselle logon.
– Meille sanottiin, että näytämme heti ammattimaiselta toimijalta. Siihen me pyrimme: korkeaan laatuun kaikessa, mitä teemme, Ericsson sanoo. – Messuillakin meillä on erottuvat messuessut ja viimeistelty osasto. Kaiken pitää näyttää hyvältä.
Liiketilat Ericsson löysi Lukiokadulta.
Käsin värjättyjä lankoja maailman vesille
Frosty Meadow, Blackberry Yoghurt, John Lemon… Säie Wool on nimennyt kaikki lankansa englanniksi. Yritys on tähdännyt maailmanmarkkinoille alusta saakka, muttei alun kiireiden keskellä ehtinyt edistää asiaa.
– Ensimmäinen vuosi oli sellaista juoksemista. Tuntui kuin olisin juossut alas mäkeä. Vauhti kiihtyi ja vastaan tuli asioita, joihin tartuin, että ”hoidetaanpa tuo matkan varrella.” Mietin, että kompastunko pian, Ericsson sanoo.
Kuin sattumalta Ericsson sai syksyllä 2022 Posintran Annika Weckmanilta puhelun, jossa ehdotettiin osallistumista Luotsi-hankkeeseen.
– Koska yrityksen kehittäminen on tärkeää, mutta yrittäminen oli kuin hallitsematonta juoksua, Luotsi-hanke tuli juuri sopivaan kohtaan: se pakotti pysähtymään ajatustensa juurelle ja kehittämään toimintaa. On tärkeää kehittää yritystään ja itseään. Kaikki, mikä vie eteenpäin, on arvokasta.
Luotsin tavoitteena on luoda yrittäjille uutta liiketoimintaa digitaalisia mahdollisuuksia hyödyntäen. Säie Wool sai hankkeesta apua ja valmennusta kansainvälisen verkkokaupan kehittämiseen.
–Ilman valmennusta verkkokaupan avaamiseen olisi mennyt enemmän aikaa, jota ei ole, kun aika on kortilla. Kaikkea ei tarvitse tehdä itse ja kaiken ei tarvitse mennä joka mutkassa kantapään kautta, Ericsson toteaa.
Lankoja myydään verkkokaupan lisäksi Lukiokadun liikkeessä 1–4 päivänä kuukaudessa ja satunnaisesti messuilla ja pop up -kaupoissa.
Vaikka Luotsi tyrkkäsi verkkokauppa-asiaa vauhdilla eteenpäin, parasta Luotsissa olivat kuitenkin Ericssonin mukaan muut yrittäjät.
– Yrittäminen on yksinäistä puuhaa, vaikka minulla yhtiökumppani onkin. Joka kerta, kun juttelen toisen yrittäjän kanssa, se avaa uusia näkökulmia. Siitä vertaistuesta saa tosi paljon. Paikallisiin yrittäjiin tutustuminen on myös juurruttanut tänne Porvooseen, Ericsson sanoo.
LUOTSI – Yritysten muutoskyvykyyttä vahvistamassa -hanke on Posintran ja Keski-Uudenmaan Kehittämiskeskus Oy Keuke ja Novago Yrityskehitys Oy toteuttama yhteishanke. Posintran osa-hankkeen kohderyhmänä ovat yrittäjät, joiden toimipaikka on Porvoo, Askola, Myrskylä tai Pukkila. Hankkeen päärahoittaja on Euroopan sosiaalirahasto, rahoituksen myöntäjänä Hämeen ELY-keskus. Hanketta rahoitetaan REACT-EU-rahoituksesta, osana Euroopan unionin covid-19-pandemian johdosta toteuttamia toimia.