• Kokemuksia hankkeista

Kohti kestävää kasvua: Naka Finland

Sisarukset Susanna ja Johanna Lepistö valmistavat ja myyvät kotimaisia säilytysratkaisuja kylpyhuoneisiin. ”Balanssi-hankkeessa kävi selväksi, että kestävyysvaatimukset lisääntyvät ja meidän tulee olla kartalla pysyäksemme kilpailukykyisinä.”

Naka Finland -yrittäjä Susanna Lepistö: “Jokaisella teolla ja jokaisen tekemisellä on merkitystä.”

Kun maailma on jo valmis, minkälaisella tuotteella voisi pärjätä yrittäjänä, Susanna Lepistö pohti noin yhdeksän vuotta sitten.

– Vanhempani olivat yrittäjiä, ja yrittäjyys on aina kiinnostanut minua. Mietin pitkään, mikä tuote ei olisi vielä niin kilpailtu. Sitten huomasin, että monia mietityttää pesuaineiden säilytys kylpyhuoneessa. Ihmisillä oli kaikenlaisia korivirityksiä, joten aloin suunnitella siihen ratkaisua, Susanna kertoo.

Syntyi ensimmäinen tuote, puukomposiitista valmistettu Box-hylly. Samaan aikaan toisaalla Susannan sisko Johanna Lepistö haaveili verkkokaupan perustamisesta.

– Minulla ei ollut siitä osaamista, joten päätimme yhdistää haaveemme ja perustimme Naka Finlandin, Susanna kertoo.

Vastuullisuus on sitä, että tuote kestää

Sisaruksille oli alusta asti selvää, että Naka Finland toimisi mahdollisimman vastuullisesti.

– Meidän ei ole ollut vaikea löytää balanssia vastuullisen ja kannattavan liiketoiminnan välillä. Muu kuin vastuullisuus ei edes ollut vaihtoehto, Susanna sanoo.

Vaikka Suomen talous on ollut taantumassa, sisarukset ovat pitäneet kiinni NAKA-tuotteiden kotimaisuudesta. Tuotteet valmistetaan Suomessa, pääosin Keski-Suomessa Muuramessa.

– Kotimainen valmistus on vastuullinen teko. Emme siirtäisi valmistusta ulkomaille, vaikka se olisi meille halvempaa, Susanna kertoo.

Kotimaisuus on myös kilpailuvaltti, sillä harva kilpailija valmistaa tuotteitaan Pohjoismaissa. NAKA-tuotteista puolet menee vientiin ympäri Eurooppaa, puolet Suomeen. Suuri osa asiakkaista on Etelä-Euroopasta, kuten Espanjasta ja Portugalista.

– Toinen vastuullinen valintamme on se, että tuotteemme ovat kestäviä, eivät mitään kertakäyttötavaraa, Susanna sanoo

Suurin osa NAKA-tuotteista on valmistettu lähes täysin kierrätetystä alumiinista, jonka voi kierrättää uudelleen, kun tuote on tullut elinkaarensa päähän. Osassa tuotteissa on käytetty kotimaisen Woodion puukomposiittia ja laattavalmistaja ABL:n leikkuuhukkapaloja.

Sisarukset ovat myös panostaneet siihen, ettei yrityksestä syntyisi materiaalihukkaa.

– Jos tuotteessa on jotain pientä virhettä, myymme sen outletissa, ja ne menevät siellä tosi hyvin kaupaksi. Vältämme myös turhan pakkausmateriaalin käyttöä, Susanna sanoo.

Naka Finland myy erilaisia kylpyhuoneen säilytysratkaisuja. – Säilytysratkaisutkin voivat olla kauniita ja toimivia, Susanna sanoo.

Yrittäjillä samoja haasteita

Balanssi-hankkeeseen Susanna ja Johanna päättivät osallistua tutustuakseen muihin yrittäjiin.

– Kun puurtaa yksin, ei tule tavattua muita yrittäjiä. Verkostoituminen on tärkeää yrittäjille, Susanna sanoo.

– Oli jännittävä nähdä, miten me yrittäjät lopulta kamppailemme samojen haasteiden kanssa. Alasta riippumatta olemme samassa veneessä.

Sisarukset toivoivat myös saavansa hankkeesta tietoa siitä, miten omaa toimintaa voisi kehittää yhä vastuullisempaan suuntaan.

– Balanssi-hankkeessa kävi selväksi, että kestävyysvaatimukset lisääntyvät ja meidän tulee olla kartalla pysyäksemme kilpailukykyisinä. Hanke avasi siltä osin silmiä.

Hankkeessa yrityksen tuotteille tehdään hiilijalanjälkilaskelma, jota osa Naka Finlandin yritysasiakkaista on alkanut kysellä.

– Hankkeessa tietoisuutemme vastuullisuudesta lisääntyi, Susanna sanoo.

 

Lue lisää: Naka Finland

Balanssi – pk-yritykset kestävään kasvuun