Behöver du hjälp i vardagens virrvarr?

Företagarens vardag och arbetsgivarskap

Du är inte ensam – vi finns här för dig. Med låg tröskel kan du ta kontakt med våra företagsutvecklare och dela med dig av vardagens glädjeämnen och utmaningar.

Boka tid till rådgivning

Företagarens vardag består av olika faser

Företagande är en mångsidig resa som kräver både passion och hårt arbete. Företagarens vardag kan innehålla både utmaningar och belönande perioder. Företagandet kan vara att förverkliga drömmar och ta vara på möjligheter som svarar på marknadens behov eller brister.

I vår företagsrådgivning hjälper vi dig med olika teman relaterade till företagarens vardag. Ska du bli arbetsgivare och behöver hjälp med rekrytering? Eller är du redan arbetsgivare men behöver tips och stöd i din roll som arbetsgivare? Ska du säga upp personal? Funderar du på hur du kan utveckla din image som arbetsgivare? Oavsett vad ditt ärende är, eller om du bara vill komma och prata om företagarens vardagsbekymmer och glädjeämnen, boka tid för företagsrådgivning!

Boka tid till rådgivning

Vi hjälper dig med dessa teman relaterade till arbetsgivarskap:

Att bli arbetsgivare

När du anställer en medarbetare till ditt företag blir du arbetsgivare. Då bör du följa lagstadgade skyldigheter som beskattning, arbetsmiljö och säkerhet samt kollektivavtal. Vi hjälper dig att ta hänsyn till alla nödvändiga aspekter när du blir arbetsgivare för första gången!

Att vara arbetsgivare

Som arbetsgivare har du ansvar gentemot dina anställda och myndigheter. Kollektivavtal och anställningsavtal måste beaktas eftersom de begränsar din rätt som arbetsledare. Om du behöver stöd eller hjälp i din vardag som arbetsgivare, kom och ladda upp i vår företagsrådgivning.

När arbetsgivarskapet upphör

Om du slutar betala lön eller avslutar hela verksamheten är det viktigt att komma ihåg att göra nödvändiga anmälningar till exempelvis skattemyndigheten, pensionsförsäkringsbolaget och andra berörda parter. När din företagsvardag förändras, finns vi här för att stöda dig i den nya situationen.

Omfattande och kostnadsfria företagstjänster för lokala företag

Posintras företagsrådgivning hittar du hjälp för olika situationer som rör företagets drift. Vi hjälper dig med bland annat affärsplanering, lönsamhetsberäkningar, finansieringsplanering samt utveckling av försäljning och marknadsföring. Det behöver inte alltid vara något stort – du kan också fråga oss om till exempel tips för elektronisk bokföring, hjälp med att välja rätt bokföringsbyrå eller att hitta rätta sakkunniga för ditt företag.

Våra tjänster passar även etablerade och större företag. Vi erbjuder, förutom ovannämnda tjänster, också hjälp med processer för att försnabba tillväxt och förnya affärsverksamheten. Vi erbjuder också expertis för att ansöka om investerings- och utvecklingsstöd. Vi samarbetar med Business Finland, MTM-centralen och många lokala aktörer. Vid behov kan vi hänvisa ditt företag till rätt ställe.

Snabbladdningar – bekanta dig med informativt material om arbetsgivarskap

Genom att utveckla arbetsgivarens image rekryterar du de bästa medarbetarna till ditt team

Arbetsgivarens image syftar på hur företaget uppfattas som arbetsgivare. Det handlar om de mentala, ekonomiska och praktiska fördelar som människor kopplar till ett visst företag. Med en bra arbetsgivarimage kan du locka med goda medarbetare, minska personalomsättningen och därigenom förbättra företagets resultat.

Om du vill förbättra arbetsgivarens image, satsa då på följande punkter:

  • Inkluderande ledarskap: Inkludera medarbetarna i beslutsfattandet och lyssna på deras åsikter. Inkluderande ledarskap ökar engagemanget och motivationen.
  • Arbetsvälbefinnande: Satsa på medarbetarnas fysiska och mentala välbefinnande. Erbjud möjligheter till motion, pauser och stresshantering.
  • Kommunikation: Öppen och tydlig kommunikation är viktig. Informera medarbetarna om företagets mål, förändringar och beslut.
  • Utbildning och utveckling: Erbjud möjligheter till utbildning och yrkesmässig utveckling. Medarbetarna värdesätter möjligheten att lära sig nya saker.
  • Arbetsklimat: Skapa en positiv och uppmuntrande arbetsmiljö. Undvik negativt prat och konflikter, och ta itu med problem i tid.

Mer energi genom nätverk

Visste du att vi har ett nära samarbete med Borgå företagare och att Posintra är en aktiv del av Business Borgå? Tillsammans vill vi utveckla livskraften i Borgå. Vi fungerar också som regionens Nyföretagarcentral och erbjuder våra kunder tillgång till allt de värdefulla material och alla de nätverk som Nyföretagarcentralen i Finland erbjuder. Genom oss får du också enkelt möjlighet att diskutera och byta idéer med andra företagare. Skulle du vara intresserad av att utveckla din verksamhet i aktivt samarbete med andra företag? Posintra erbjuder många olika möjligheter att nätverka, ett sätt är att komma med i projketverksamheten.

Läs mer om olika nätverksmöjligheter!

Tillväxt genom rekrytering

Hur lyckas man med anställningen av den första medarbetaren?

När du anställer din första medarbetare är det viktigt att beakta flera faktorer. En lyckad rekrytering börjar med noggrann planering: vilken rekryteringsbehov har vi, var rekryterar vi och hur kommunicerar vi? Vad händer efter rekryteringen? När rekryteringen är klar är det aktuellt att ta hänsyn till frågor som lön, arbetssäkerhet, försäkringar, anställningsavtal, beskattning och introduktion i arbetet.

Som arbetsgivare har du lagstadgade skyldigheter gentemot dina anställda och olika myndigheter, här är det viktigt att följa skyldigheterna noggrant. Till exempel ålägger EU:s lönetransparensdirektivet arbetsgivaren att ange lönen eller lönegaffeln antingen i arbetsannonsen eller senast före arbetsintervjun.

Att bli arbetsgivare för första gången kan väcka många frågor. Vi finns här för att hjälpa dig med arbetsgivarens utmaningar och med rekryteringen av en ny medarbetare!

Boka tid till rådgivning…

Behöver du hjälp med att grunda företag, utveckla företaget eller få svar på frågor om företagarens vardag? Med hjälp av vår företagsrådgivning kan du få stöd för entreprenörskapets olika stadier och att hitta din egen riktning!

Varaa aika neuvontaan

…eller fråga mer av mig!

Karin Klawér

Företagsutvecklare

Karin Klawér

Grundande av ett företag, företagets tillväxt och riktning, finans och ekonomi, en entreprenörs vardag och anställning, Balansi-projektet

Snabblänkar – Användbart material som ger tips i ditt företagande!

Bekanta dej med våra aktuella artiklar