En noggrann affärsplan är det viktigaste steget i företagandet. Tag tillvara de bästa råden för att skapa innehållet i din affärsplan!
En bra affärsplan klargör verksamheten
Från idé till ett företag, steg för steg! Med hjälp av en välgenomtänkt affärsplan skapas, av din idé och dröm, ett hållbart verksamhetskoncept. En genomtänkt affärsplan är ofta en förutsättning för extern finansiering och klargör stigen framåt steg för steg. Du har vårt stöd från den stund du får idén att grunda ditt företag fram tills att du inleder verksamheten. Du får hjälp med att göra lönsamhets-, finansierings- och försäljningskalkyler samt att hantera tillstånds- och anmälningsärenden. Vi har också förutsättningarna att behandla frågor som företagarpension, social trygghet, bokföring och försäkringar.
Din affärsplan sammanfattar målsättningen för din verksamhet och den hjälper dig att gestalta ditt arbete. Planen beskriver verksamheten i praktiken. Ju mera omfattande verksamheten är desto mera detajeradaffärsplan behöver du. I affärsplanen ingår kalkyler för prissättning av produkter, plan för försäljning och marknadsföring, plan för resursering, personal- och produktutveckling samt beaktande av skydd av immateriella rättigheter och riskanalyser. Om verksamhetens omfattning är mera begränsad då klarar man sig med en enklare version av planen. Den viktigaste frågan för din affärsidé är efterfrågan.
En noggrant utarbetad affärsplan ger en stabil grund och gör det lättare att nå försäljningsmålen och fungerar som stöd också i den kommande verksamheten. Affärsplanen gör du främst för din egen skull, men den är också nödvändig när du ansöker om startpeng, extern finansiering eller bidrag. Även när du köper ett redan befintligt företag utgör affärsplanen ett viktigt stöd. Det finns många färdiga modeller som hjälper dej att sammanställa en affärsplan. En av dem är business Model canvas.
I byggandet av affärsplanen är det väsentligt att beakta följande:
Affärsidé
Beskriv din affärsidé: berätta vilka produkter eller tjänster du säljer, vem du riktar dej till och vilka försäljningskanaler du använder. Finns det en verklig efterfrågan på dina produkter? Svarar dina produkter på behov som finns på marknaden eller löser dom ett problem? Det är bra att fundera på vilka dina konkurrenter är och hur du skiljer dig från dem, så att dina kunder vill välja just dig.
Pengar
När du blir företagare är det av stor betydelse att förutse dina kommande inkomster. Därför är det viktigt att planera hur du ska förverkliga försäljning och åstadkomma kassaström för ditt företag. Allt utgår från prissättningen: hur prissätter du dina produkter och vad baserar sig prissättning på? Hur stor försäljning behöver du göra per dag, vecka, månad eller år? Du kan föreställa dej försäljningen som antalet sålda produkter eller antalet kunder per dag.
Risker
Det finns alltid risker i en affärsverksamhet. Det är viktigt att vara medveten om olika risker för att kunna ta dem i beaktande. Fundera på vilka risker som är förknippade med din verksamhet och vad som kan hända om de inträffar. Hur kan du förbereda dig för riskerna? För att kartlägga riskerna kan du använda en SWOT-analys . Med analysen gör du en kartläggning över företagets styrkor, svagheter, möjligheter och hot. Affärsidén bygger ofta på företagarens eget kunnande. Beskriv gärna erfarenhet och kunskap hos dej och ditt team, samt möjliga identifierade brister.
Ekonomiska kalkyler till stöd för lönsam tillväxt
Med hjälp av ekonomiska kalkyler kan du bilda dej en uppfattning om verksamhetens lönsamhet samt den tänkta företagarinkomsten. En lönsamhetskalkyl, bestående av av en investerings- och finansieringsplan, en försäljningskalkyl och en kostnadsberäkning görs och bör alltid sammanställas i samband med att företaget grundas, verksamheten expanderar eller när nya produkter introduceras på marknaden. Kalkylen hjälper dig att förstå vilka kostnader som är förknippade med verksamheten och vilken försäljning som krävs för att täcka kostnaderna, så att din verksamhet är lönsam och att du uppnår önskat resultat.
Om du behöver hjälp med att göra kalkylerna finns det olika färdiga modeller, ett exempel är Företagstolkensplaneringsmodell vilken även innehåller resultaträkning kassabudget för det första året.
Ett livskraftigt företag beaktar konstadsstukturen
Fasta kostnader
Till företagets fasta kostnader hör de utgifterna som hålls oförändrade oberoende försäljningens volym. Exempel på dylika kostnader är löner, hyra, el, vatten, försäkringar och FöPL-avgiften, det vill säga företagarpensionsavgiften. Hit hör också marknadsföringskostnader, så som till exempel kostnader för att upprätthålla en webbsida och den digitala synligheten.
Rörliga kostnader
Till företagets rörliga kostnader räknas utgifter som varierar beroende på produktions- och försäljningsvolym. Vanligtvis, om din försäljning ökar, ökar också de rörliga kostnaderna och vice versa. Rörliga kostnader inkluderar till exempel olika råvaror och material.
Driftskapital
Det kan vara svårt att planera de här kostnaderna, därför kan du gärna beräkna dem mera i överkant än i underkant. När alla kostnader är identifierade kan du bedöma till vilket pris, under vilken tidsperiod och vilka mängder ditt företag behöver försäljning för att verksamheten ska vara lönsam. När du bedömer försäljningsbehovet är det bra att dela upp den totala försäljningen i tim-, dags- eller månadsfakturering. Detta hjälper dig att se hur realistisk din kalkyl och plan är.
Bokföringsskyldighet som en del av företagarnas vardag – hur hittar du en lämplig bokförare?
Bokföringsskyldighet betyder, förenklat sagt, att företagaren är skyldig att föra bok över företagets inkomster, utgifter, tillgångar och skulder. Den person som har ansvaret för företaget har också ansvaret för att bokföringen sköts.
Många företagare överlåter bokföring och löneutbetalningen till en bokföringsbyrå. En bra bokföringsbyrå kan både stöda och ge råd till företagaren. Tjänsten som bokföringsbyrån erbjuder är en sakkunnigservice. Du kan prata med lokala företagare och höra om deras erfarenhet innan du väljer en bokföringsbyrå. En kunnig bokförare som har bred kunskap om affärsverksamhet kan också ge ett mervärde för att utveckla företagets egen verksamhet. Vi kan kanske hjälpa dej hitta en lämplig bokförare!
Behöver du hjälp med att grunda företag, utveckla företaget eller få svar på frågor om företagarens vardag? Med hjälp av vår företagsrådgivning kan du få stöd för entreprenörskapets olika stadier och att hitta din egen riktning!
Snabbladdningar – positiv energi, här hittar du nyttiga länkar till aktuellt material
Har du kommit till stadiet att starta ett företag och det är dags att göra upp en affärsplan? Du kan komma igång bra med Jobbmarknadens affärsplansmall!
Vilka saker behöver du beakta när du startar ett företag? Vad är en bra affärsidé, hur gör man en affärsplan och väljer rätt affärsform? Ladda ner Starta eget – guiden!
Startpeng är ett stöd för nya företagare under uppstarts- och etableringsfasen av företagsverksamheten. Läs mer om kriterierna för beviljande av startpeng på jobbmarknadens webbplats.
Grundarens guide för andelslag är en omfattande beskrivning av de centrala frågorna kring att starta ett andelslag. Guiden är särskilt avsedd för dem som överväger att starta ett andelslag eller redan planerar att göra det.