Så hjälpte Kasvu Open företag i Porvoo
Finlands största sparrningstävling i företagstillväxt, riksomfattande Kasvu Open, arrangeras redan för nionde året i rad. På programmet står landets bästa experter och placerare som ger tillväxthungriga företag råd om hur företaget kan utvecklas. Ansökningstiden började 12.11.2019 och avslutas 11.3.2020.
– Kasvu Open ger företagen en gratis möjlighet att förbättra sin affärsverksamhet. Därför utmanar vi varenda företagare som är intresserad av att utveckla sitt företag till att ansöka om att få delta i tävlingen, säger Fredrik Pressler från Posintra uppmuntrande.
Till Kasvu Open kan man ansöka genom att delta i den egna regionens Tillväxtstig. Tillväxtstigen är en helhet bestående av två evenemangsdagar under vilka företaget får gratis sparrning för att utveckla affärsverksamhet, marknadsföring, finansiering och internationalisering.
Som avslutning på Tillväxtstigen ordnas en Startbanedag under vilken företagen pitchar sina affärsidéer och tillväxtplaner inför en jury och de andra företagen. Den här gången kommer alla deltagare i Kasvu Open också att inbjudas till temarelaterad fortsatt sparrning.
Juryn utser vinnare och vilka som ska få hedersomnämnande; dessa kommer med i finalen och slutevenemanget, den två dagar långa Kasvu Open Karnevalen som ordnas i Jyväskylä hösten 2020.
Den riksomfattande finalen är en kombination av mässor, seminarier, kvällsprogram och sluttävling. Då väljs de i fråga om tillväxtutsikter mest lovande företagen i serierna Startup och Start Again. Dessutom utdelas Finlands tillväxtpokal.
Posintra har varit regional partner i Kasvu Open sedan 2015.
– Under våra år av samarbete har sammanlagt 119 företag från Östnyland ansökt om att få delta i de olika tillväxtstigarna inom Kasvu Open. Av dem har 57 företag fått sparrning och av dessa har 12 avancerat i Kasvu Open-processerna till skaran av 100 finalister, berättar Pressler.
Vardaglig sk-t: Från irritation till framgångsrikt företag
– Kasvu Open tvingade mig att stanna upp och fundera på vad jag håller på med, säger Jenni Timoska (in i bilden) som grundade företaget Arkista paskaa (sv. vardaglig skit).
Arkista paskaa föddes i oktober 2016. – Jag gjorde grafisk planering för olika företag och måste ofta upprepa ”äsch, sån skit”. Projekten var tidskrävande och ingenting dög åt kunderna. Ett veckoslut bestämde jag mig för att jag vill göra något eget och inte alltid fråga andra om det här duger, berättar Timoska.
Timoska grundade nätshoppen vittumitapaskaa.fi och laddade sajten med några postkort och kalendern Samaa paskaa joka kuukausi (sv. samma skit varje månad) ”för om nån dåre skulle förirra sig in på sajten”.
I de kvinnliga företagarnas facebook-grupp delades i november en länk om en årskalender för positiva tankar. Timoska skrev i kommentarsfältet in en länk till sin egen kalender och stack iväg på bio med sin man. – I tre timmar tittade vi på Okänd soldat. När jag efteråt öppnade telefonen hade det redan kommit 50 beställningar.
Kasvu Open gav praktiska tips
Under fjolåret gick det bra för Timoska. – Jag höll på att dö av alla beställningar.
Timoska vände sig till Posintra för att få hjälp mot sin växtvärk. Samtidigt föreslog man på Posintra att hon skulle ställa upp i Kasvu Open -tävlingen.
Timoska fyllde i ansökningsblanketten och förberedde en pitch på ett par minuter om sitt företag.
– Redan det hjälpte. På den tiden tillverkade jag bara hela tiden, och packade, nu tvingades jag stanna upp och fundera på vad jag höll på med.
Tio företag från Östnyland valdes till Startbanan, där Arkista paskaa fick hedersomnämnande och därmed var vald till finalen. – Det var ett riktigt roligt evenemang men eftersom jag var gravid orkade jag bara med de obligatoriska programnumren. Jag fick i alla fall praktiska tips och vi talade om ett varumärke, som jag lyckades åstadkomma.
Timoska rekommenderar alla som vill utveckla sitt eget företag att delta i tävlingen. – I Kasvu Open träffar man folk från alla branscher. De ställer sådana frågor som du själv inte ens skulle kunna tänka ut. Jag fick kontakter som jag har utnyttjat också efteråt.
Gav Kasvu Open önskad tillväxt?
I januari nedkom Timoska med en son och maken Tero Timoska övertog ansvaret för att driva företaget. I mars öppnades en ny affärslokal i Tarmola.
Varje dag expedieras 100–200 beställningar och återförsäljarna är fler än 30. Vid sidan av Tero och Jenni Timoska sysselsätter företaget 2 packare och två assistenter, de yngsta av familjens fyra barn, 4- och under 1-åriga barn.
– För nästa år planerar vi att åka runt på olika sommarevenemang med vår representationsbil, en Fiat 600 modell 1973. Vi tar oss fram på barnens villkor, i små steg. Just nu klarar vi inte av mer än så.
Hamari auditorium: finländska auditoriemöbler från Borgå ut i världen
– Av tradition är finländare anspråkslösa i fråga om att marknadsföra sina produkter. I Kasvu Open klarar man sig inte utan att skryta med sin verksamhet. Det var ett utmärkt tillfälle att öva sig på pitching, säger Jari Jääskelä (in i bilden), vd för Hamari Auditorium Furniture Solutions Oy.
Hamari verkar på Runebergsgatan och har levererat auditorier runt om i världen, bl.a. The John F. Kennedy Center i USA, Casa Da Musica i Portugal, Sugamo Gakuen i Japan, Sveriges riksdagshus, Kulturhuset och Musikhuset. Omkring 65 % av beställningarna kommer från utlandet.
Kasvu Open gav fokus på marknadsföringen
Hamari deltog i Kasvu Open 2017. – Vi tänkte att det aldrig kan skada med mera exponering, också om tävlingen inte når våra kunder: de stora internationella arkitektbyråerna, säger Jääskelä.
I och med deltagandet filade Hamari på sin marknadsföring och Jääskelä övade sig på försäljningsprat. Inför tävlingen gjordes också en video för företagspresentation i samarbete med medieföretaget Ansa Productions i Borgå.
– Det var bra att vi gjorde videon, säger Jääskelä. – Den hjälper oss att snabbt skapa en föreställning om vårt företag och dess produkter.
Som ett av tre Borgåföretag valdes Hamari till en av de 100 finalisterna.
– Jag rekommenderar att alla deltar som vill lära sig marknadsföring som syns. Vi finländare har stor potential men vi är fruktansvärt anspråkslösa. Ibland behövs det bara lite mer marknadsföring för att kännbart öka försäljningen.
Ledde Kasvu Open till tillväxt?
– Vår affärsverksamhet kräver åratals förberedelser, kundtjänst och produktutveckling. I fem års tid har vi utvecklat vår genombrottsprodukt. I år ska vi dra korken ur flaskhalsen. Nu börjar det, säger Jääskelä.
Kasvu Open är ett skede i de långvariga och grundliga förberedelserna.
– Tävlingen fick oss kanske att bättre förstå att vi är ett serviceföretag. Vi har lång erfarenhet av att lösa kundens problem. På det internationella fältet är vi det där småskaliga alternativet som kan skräddarsy. Vår kärna är service.
Läs mer om Kasvu Open
Företag som deltog 2016-2018:
2016
Datapartner Oy
Tsacon Oy
Smartwatcher Oy
Oy Pace1 Tools Ltd
Mecanil Oy Ab
Uusi Kaupunki Kollektiivi Oy
Rex Nordic Oy
Hyvinvointia Kotiin Oy
Be Limitless Oy
Ansa Production Oy
Osuuskunta Lilith
YEEA
Skandinavian Food and Bakery Ab
Mergus Yacht Trans Oy
Petcoff Oy
2017
Robbes Lilla Trädgård
Weldmec Marine Ab
Hamari Auditorium Furniture Solutions
Myrskylän Savu Oy
Tekstiititeollisuus Oy
Meritta Bra Oy
Ansa Production Oy
SmartWatcher Oy
Oy Aurora Data and Systems Ltd.
Kirjapaino M&M Oy
Wistec Training Oy
Kannonnokka Oy
Kunto-Werner Ky
Learning Media Finland Oy
Pieni Suklaatehdas Oy
2018
FC Koneistus
Arconant Oy
Muovi-Simola
Haven Porvoo osk
Hoivax & Avux
Graafiska
Xenia Tours
Old Town B&B
Hyvinvoiva Netta Turunen
Roostlab
Elementit-E
Liljendalin Kala ja Palvi
EK-Kaide Oy
Konekor Oy